Strefa rodzica
Opłaty
Opłaty za korzystanie z usług przedszkola
Stawka żywieniowa od dnia 1 września wynosi 11 zł.
Opłata miesięczna– za każdą rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka w przedszkolu:
za 1 dziecko–1,30 zł za 2-gie dziecko– 0,65zł za 3-cie i kolejne dziecko oraz dzieci 6-letnie– bez opłat
Opłaty za pobyt i żywienie uiszczamy do 10-go każdego miesiąca na oddzielne konta bankowe;
Konto za pobyt
60 8060 0004 0843 2564 2000 0010
W tytule przelewu należy podać imię i nazwisko dziecka/ opłata za pobyt, np. Jan Kowalski pobyt za miesiąc wrzesień.
Konto za żywienie
26 8060 0004 0843 2564 2000 0040
W tytule przelewu należy podać imię i nazwisko dziecka / opłata za wyżywienie, np. Jan Kowalski wyżywienie za miesiąc wrzesień.
Nieobecność dziecka należy zgłosić do godziny 19:00 dnia poprzedzającego nieobecność dziecka. W wyjątkowych sytuacjach do godziny 07:30. Informację prosimy wysyłać na e -maila: intendent.sobolewo@gmail.com
Kalendarz uroczystości
Drodzy Rodzice,
Prezentujemy Wam zaplanowane uroczystości w naszym przedszkolu w roku 2024/2025.
Wykaz imprez i uroczystości |
Termin |
Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka na sportowo |
wrzesień 2024 |
Dzień Edukacji Narodowej |
październik 2024 |
Dzień Niepodległości Patriotyczne śpiewanie połączone z Ogólnopolskim Dniem Seniora Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka |
listopad 2024 listopad 2024 listopad 2024 |
Światowy Dzień Pluszowego Misia |
listopad 2024 |
Mikołajki |
grudzień 2024 |
Spotkanie świąteczne z okazji Świąt Bożego Narodzenia Wigilia Jasełka |
grudzień 2024 grudzień 2024 grudzień 2024 |
Bal karnawałowy |
styczeń 2025 |
Dzień Babci i Dziadka |
styczeń 2025 |
Walentynki, dzień chłopczyka i dziewczynki Konkurs "Mam Talent" Powitanie wiosny- pokaz mody Śniadanie Wielkanocne Międzynarodowy Dzień Ziemi Międzynarodowy Dzień Tańca Dzień Flagi Święto Rodziny połączone z pasowaniem na przedszkolaka Dzień Dziecka Sportowy festyn Rodzinny |
luty 2025 luty 2025 marzec 2025 kwiecień 2025 kwiecień 2025 kwiecień 2025 maj 2025 maj 2025 czerwiec 2025 czerwiec 2025
|
|
|
|
|
|
Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna
Godziny konsultacji logopedy Pani Martyny P.:
Wtorek 11:30-12:30
Godziny konsultacji logopedy Pani Amandy J.:
Wtorek 08:30-09:30
Godziny konsultacji pedagoga specjalnego Pani Katarzyny C.:
Środa: 7:00-8:00
Godziny pracy psychologa Pani Agaty P.:
Wtorek: 6:30 - 12:00
Środa: 6:30 - 12:00
Na konsultacje należy umawiać się wcześniej.
Nasze przedszkole współpracuje z Powiatową Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną
Ul. Słonimska 15/1 Białystok,
tel. 85 7416235,
e-mail; kontakt@pppp.bialystok.pl
Instytucje i linie wsparcia udzielające pomocy rodzinie.
I.Placówki specjalistyczne:
1. Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Białymstoku ul. Słonimska 15/1, 15-028 Białystok tel. 85 741 62 35 http://pppp.bialystok.pl/ 2. Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna nr 1 ul. Piotrkowska 2, 15-439 Białystok tel. 85 744 53 50 http: www.poradnia.bialystok.pl email: ppp1@um.bialystok.pl 3. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 Ul. Mazowiecka 35, 15 – 301 Białystok Tel: 85 742 34 34 http://ppp2.eu/ email: sekretariat@ppp2.eu 4. Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży z Zaburzeniami Emocjonalnymi ul. A. Mickiewicza 31/2, 15-531 Białystok tel. 85 732 86 66 https://sppp.bialystok.pl/ 5. Poradnia Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży ul. Wołodyjowskiego 2, Białystok Rejestracja osobista parter hol główny lub telefoniczna w godzinach: 10:30 – 14:30 +48 85 745 07 88 Po godzinie 14:30 kontakt drogą elektroniczną na adres: por.psychiatryczna@udsk.pp 6. Ośrodek Psychiatrii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży „EUREKA” ul. Wesoła 17/1, 15-306 Białystok tel. 533 544 633 email:recepcja@eurekapsychiatria.pl 7. Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku. Oddział Dzienny Psychiatryczny Uniwersytecki Dziecięcy ul. Waszyngtona 17, Białystok tel. 85745 07 88, 85745 08 04 8. Poradnia psychologiczna EZRA UKSW dla dzieci i młodzieży Ul. Generała Władysława Sikorskiego 6a, 15-667 Białystok tel. 576 480 777 9. Ośrodek Interwencji Kryzysowej ul. Włókiennicza 7, 15-464 Białystok tel. 85 744 50 27 (całodobowo). 10. Centrum Pomocy Dzieciom Stowarzyszenia PSPiA KLANZA ODDZIAŁ BIAŁOSTOCKI ul. Gen. F. Kleeberga 8, 15-691 Białystok tel./fax: 85 6525494, 690 955 000 11. Pomocni - Ośrodek Psychoterapii - dzieci – młodzież – dorośli Ul. Wisławy Szymborskiej 2/lokal 147, 15-424 Białystok tel. 515 188 411 12. Centrum Zdrowia Psychicznego Ul. Radzymińska 2, 15-540 Białystok tel. 85 743 40 44 13. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Ul. Słonimska 15/1, 15-028 Białystok Tel: 85 732 17 72
II. Linie wsparcia:
1. Ogólnopolskie linie wsparcia: Dla dzieci i młodzieży: 116 111 (całodobowo) 800 080 222 (całodobowo) 800 121 212 (całodobowo) 2. Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna Tel. 22 425 98 48 (poniedziałek – piątek od 17:00 do 20:00 / sobota od 15:00 do 17:00). 3. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska linia” 801 120 002 (całodobowo) 4. Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Tel. 800 12 12 12. 5. Telefon Zaufania Tel. 800 12 12 12
Wykaz placówek realizujących Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka w Białymstoku:
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Białymstoku, ul. Słonimska 15/1, 15 – 028 Białystok, tel. 85 741 62 35
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w Białymstoku, ul. Piotrkowska 2, 15-439 Białystok, tel. 85 744 53 50
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 w Białymstoku, ul. Mazowiecka 35, 15 – 301 Białystok, tel. 85 742 34 34
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna ALLEGRO, ul. Witolda Sławińskiego 12, 15-349 Białystok, tel. 607 503 423
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna ADA, ul. Kalinowa 15A, 15- 803 Białystok, tel. 530 168 048
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna MENTOR, ul. Antoniukowska 11 lok. 21, 15-740 Białystok, tel. 85 743 88 63
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna ROZWIŃ SKRZYDŁA, ul. Upalna 36, 15 -688 Białystok, tel. 884 010 118
- Fundacja MALI WOJOWNICY, e-mail: zajecia,maliwojownicy@gmail.com, tel. 729 916 232
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna ALTER, ul. Zwycięstwa 10A, 15 – 703 Białystok, tel. 533 604 901
Przerwa wakacyjna
Przerwa wakacyjna w roku szkolnym 2024/2025: Lipiec
Kącik specjalisty
Okiem LOGOPEDY:
Okres swoistej mowy dziecięcej (od 3 do 7 roku życia)
Dziecko 3-letniepotrafi porozumieć się z otoczeniem, mowa jego jest już w pewnym stopniu ukształtowana. Nie znaczy to jednak, że jest pozbawiona błędów i że jej rozwój nie odbywa się w dalszym ciągu. Dziecko zaczyna odróżniać dźwięki s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników. Pod koniec czwartego roku życia pojawia się głoska r, wcześniej dziecko pomijało ją lub zastępowało inną. Około 4-5 roku życia pojawiają się głoski sz, ż, cz, dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak s, z, c, dz. Mowa dziecka daleka jest od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe – uproszczone. Występują zlepki wyrazów i nowotwory językowe.
Tak więc dziecko 3-letnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski, tak ustne, jak i nosowe: a, o, e, u, i, y, ą, ę, chociaż w mowie jego mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek: a=o, e=a, i=y. Jest to związane z nie wykształconą sprawnością narządów artykulacyjnych. Powinny występować również spółgłoski twarde i zmiękczone: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, ś, ć, ź, dź, ń, k, g, ki, gi, ch, t, d, n, l, li, j, ł. W wieku tym pojawiają się głoski : s, z, c, dz, a nawet sz, ż, cz, dż.
Ogólnie biorąc, mowę dziecka 3-letniego cechuje zmiękczanie głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, które często są wymawiane jako ś, ź, ć, dź, r może być wymawiane jak j lub l, zamiast f występuje ch i odwrotnie.
Wymowa dziecka 4-letniego różni się pod względem dźwiękowym. Utrwalają się takie głoski jak: s, z, c, dz. Dziecko nie powinno już wymawiać ich jak : ś, ć, dź, ź. Pojawia się głoska r, choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić. Głoski sz, ż, cz, dź dziecko jeszcze zamienia na s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.
Mowa dziecka 5-letniego jest już w zasadzie zrozumiała. Głoski sz, ż, cz, dż, które pojawiały się w czwartym roku życia, zaczynają się ustalać. Dziecko potrafi je poprawnie powtórzyć, choć w mowie potocznej mogą jeszcze być wymawiane jak s, z, c, dz. Głoska r powinna być wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie.
Mowa dzieci 6-letnich powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym.
Mówienie jest sprawnością, której trzeba się uczyć, tak jak wszelkich innych sprawności. Jest to możliwe dzięki sukcesywnemu dojrzewaniu różnych organów mowy. Po urodzeniu żaden z tych organów nie jest jeszcze gotowy do swych czynności. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności muskulatury języka, warg, gardła, podniebienia, krtani i płuc. Przedstawiony wyżej rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne poprzez czynności ssania, połykania , żucia. W ten sposób język przygotowuje się do wymowy głosek. Najtrudniejsze głoski sz, ż, cz, dż oraz r wymagają dodatkowych precyzyjnych ruchów, np. uniesienie języka, ruchy wibracyjne. Prawidłowa artykulacja głosek warunkuje rozwój mowy dziecka. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części wchodzących w skład skomplikowanego narządu mowy potrzebny jest pewien okres i aktywne ćwiczenia.
Rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych szybciej, i te dzieci zaczynają mówić wcześniej, u innych zaś wolniej, co przejawia się późniejszymi początkami mowy i wolniejszym przyswajaniem sobie wymowy pewnych głosek. Różna może być kolejność pojawiania się poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska.
Źródło: https://www.madreslowka.pl/charakterystyka-wlasciwosci-mowy-dziecka-w-wieku-przedszkolnym/
PEDAGOG SPECJALNY RADZI:
Jak możesz zadbać o prawidłowy rozwój mózgu u dziecka?
1. SEN
Badania naukowe dowodzą, że dzieci, które śpią odpowiednio długo, mają lepsze wyniki w nauce, są bardziej skoncentrowane i mają lepszą pamięć . Sen odgrywa bowiem kluczową rolę w rozwoju mózgu dziecka. Konsoliduje pamięć i uczenie się, rozwija nowe połączenia nerwowe i – fakt mniej znany – reguluje emocje. Sen pomaga dziecku normalizować uczucia skumulowane podczas dnia i radzić sobie ze stresem. Podsumowując, regularne pory kładzenia się i wstawania oraz wystarczająca liczba godzin snu odpowiednia do wieku dziecka, to główna część profilaktyki zdrowego układu
nerwowego.
2. ZABAWA
Zabawa dla młodego mózgu to najlepsza forma jego stymulacji, a rozwój mózgu nigdy nie powinien być wyścigiem. Dzieci uczą się w różnym tempie, a najlepiej przyswajają nowe umiejętności poprzez zabawę z rodzicem.
3. ODPOWIEDNIA DIETA
Mając na uwadze wsparcie rozwoju mózgu nie wolno zapomnieć o właściwej diecie. Odpowiednia kaloryczność posiłków, obecność białka i kwasów tłuszczowych w diecie, zawartość mikroelementów i witamin mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój mózgu. I
to już od pierwszych chwil życia dziecka. O tym, że kwasy tłuszczowe omega-3, jod, witaminy z grupy B, żelazo są niezbędne do
prawidłowego rozwoju i wzrostu mózgu, wiedzą już na szczęście nie tylko dietetycy. Kwasy tłuszczowe mają ogromne znaczenie dla budowy komórek nerwowych, rozwoju mózgu jak i tkanki nerwowej oraz wzroku. Długołańcuchowe kwasy tłuszczowe jak DHA i AA są nawet elementami budulcowymi błon komórkowych i powinny być dostarczane dziecku wraz z pożywieniem!
4. WYELIMINOWANIE EKRANÓW
Tego faktu nie wolno dłużej ignorować. Negatywne skutki interakcji dzieci z ekranami telefonów i tabletów zostały potwierdzone. W badaniach z 2022 roku przeprowadzonych na grupie dzieci 0-5 lat wykazano, że czas spędzany przed ekranem wiązał się z krótszym
czasem snu, gorszą jego jakością, opóźnionym rozwojem językowym i zaburzeniami uwagi .WHO zaleca całkowite unikanie oglądania ekranów dzieciom poniżej 2 roku życia. Powinni o tym pamiętać przede wszystkim ci rodzice, którzy sami mają trudności z
odłożeniem komórki na bok.
Trudne zachowania u dzieci – jak temu zaradzić ?
Czy wiesz, jak zareagować, na dziecięce -” A masz!” ; „Jesteś złą matką!” „Nie kocham Cię tato”, i uderzenie? Kopnięcie? Szczypniecie? Jak postąpić, gdy dziecko próbuje uderzyć rodzica? Jak zareagować, gdy Twój kochany syn, czy córeczka, krzyczy o Tobie, o Was
paskudne słowa i stara się ze wszystkich sił wymierzyć niezły cios? Albo… co, gdy już czujesz ten cios? Może czujesz zaskoczenie? Może dezorientację i niepokój? A może, czujesz jak Twoje emocje przybierają na sile i masz ochotę krzyknąć – „Ja ci jeszcze pokaże” – Złość
przejmuje „władze” i nie dzieje się najlepiej…Bywa różnie. Nie jesteśmy gotowi na takie sytuacje. Reagujemy często zbyt szybko, ze
swojej perspektywy. Swoimi emocjami, próbujemy ugasić emocje. Napięcie rośnie i sytuacja staje się coraz bardziej nieprzyjemna. Co zrobić? Jak zareagować na obrażanie, bicie i trudne zachowania.
Dziś kilka wskazówek.
1. WSKAZÓWKA
Pamiętaj, że to Twoje dziecko dopiero poznaje świat emocji i pomimo trudnego zachowania, KOCHA Ciebie, UFA Tobie I POTRZEBUJE Ciebie… tyle że jeszcze nie do końca jest w stanie opanować swoje emocje, poradzić sobie z sytuacją czy może zmęczeniem lub nudą. Bo
powodów, dla którego nasz malec, pragnie nas uderzyć (i to czasem z wielką siłą) jest co najmniej kilka! I uwaga nie zawsze będzie to złość, czy frustracja! Czasem, może to być zwyczajne przestymulowanie nadmiarem różnorodnych bądźcie lub nudą!
2. OPANOWANIE
Brzmi łatwo, w wykonaniu jest… trudniejsze. Wiem. Jednak właśnie od tego musimy zacząć. Nasz kochany malec stracił nad sobą kontrolę – fakt. Patrzycie i może nie dowierzacie jego zachowaniu, może kopanie, może plucie… Może myślicie, co ze mnie za rodzic, że coś
takiego się dzieje, a może czujecie złość i frustracje, ja się tak staram, a ten mały smyk tak się zachowuje? Jestem pewna, że macie różne myśli i nie ma co ukrywać, że sytuacja nie jest zbyt przyjemna. Jednak pamiętajmy TEN WASZ MAŁY CZŁOWIEK WAS KOCHA. JESTEŚCIE WAŻNI,
BA NAJWAŻNIEJSI DLA TEGO MALCA, a jego zachowanie jest podyktowane niedojrzałym układem nerwowym, brakiem innych narzędzi do poradzenia sobie z napięciem, jeszcze nie potrafi werbalnie wyrażać złości jedyne co jest dostępne to prezentowane krzyki czy bicie. Oczywiście jego zachowanie jest niewłaściwe, ale to co widać to „wierzchołek góry lodowej”. Za zachowaniem kryją się potrzeby. Nie reaguj złością, gniewem, poczuciem niesprawiedliwości na to, co widzisz. To droga donikąd. Twoja złość może dodatkowo podkręcić całą i tak już trudną sytuację. Tego nie chcemy i dlatego liczymy w myślach od 1 do 5, bierzemy głęboki wdech i wydech i kolejny wdech – wydech (przy okazji swoim przykładem uczymy dziecko jak poradzić sobie ze złością). Staramy się uspokoić łomotanie serca i obniżyć poziom adrenaliny, który karze nam działać. Kiedy jesteśmy w tym momencie, staramy się sobie przypomnieć, że lepiej odnaleźć przyczyny i potrzeby dziecka i pamiętać że nasze dziecko nas kocha, my kochamy dziecko – a to tylko impuls niedojrzałego układu nerwowego, nieświadome działanie (dziecko nie manipuluje!, nie działa z
rozmyślnie!) Gdy jesteśmy opanowani, reagujemy z większym spokojem, cierpliwością. Pokazujemy też malcowi, że mama i tata „nie traci głowy”, wie co robić, możesz się przy mnie czuć bezpiecznie. Możemy wyregulować emocje dziecka przez nasz spokój a także zauważać i
nazywając emocje dziecka: „widzę że bardzo się rozzłościłeś”, i następnie…
3. KOMUNIKAT SŁOWNY
Komunikat słowny, krótki i dostosowany do wieku dziecka np. „Bicie boli ludzi” „Nie mogę pozwolić, abyś mnie bił. Nie wolno bić nikogo. To boli” lub „Nie pozwalam na bicie. To boli”. Jeśli Twój maluch właśnie zamachnął się w Twoją stronę, weź spokojnie jego dłoń i powiedz,
dlaczego ją chwytasz. Jeśli Twój maluch cię uderzył, nazwij, co czujesz np. „To mnie boli” Jeśli smyk jest starszy, to możesz dodać, – „Jeśli zrobiłem coś, co cię zezłościło, to chciałbym, abyś mi powiedział, wtedy będę mógł cię przeprosić. Jeśli ty będziesz chciał mnie
przeprosić to daj znać, Twoje przepraszam by mi bardzo pomogło”. I co ważne, po każdym komunikacie, zrób chwilę przerwy. Odczekaj około 10-15 sekund. Słowa muszą zostać nie tylko wysłuchane, ale usłyszane. Gdy emocje opadną warto wrócić do tej sytuacji i ją omówić, poszukać rozwiązań wskazać sposoby radzenia sobie ze złością np.: narysować swoją złość, zgnieść starą gazetę, niepotrzebne kartki, wytupać swoją złość lub wyskakać na miękkim dywanie (ważne by podkreślać, że złość możemy wyrażać tak by nie krzywdzić Siebie ani Innych) itp.
Nie ma złych dzieci, ale są złe zachowania, na które trzeba reagować.
Reagować z szacunkiem, opanowaniem i życzliwością.
Wychowujmy dojrzale.
Wychowujmy pozytywnie.
Wyprawka
Szczegóły u wychowawców grup.
Rada Rodziców
Zarząd Rady Rodziców w roku szkolnym 2024/2025
Przewodnicząca Rady Rodziców- Julita Łuksza-Leszczuk
Zastępca Przewodniczącego Rady Rodziców- Anita Siemieńczuk
Komisja rewizyjna- Justyna Kapuścińska, Urszula Borowska, Urszula Nieścierowicz
Skarbnik- Sandra Gumieniak
Protokolant- Renata Gołko
Ramowy Rozkład Dnia
Godziny realizacji |
Realizowane treści |
Część I 6:30- 8:00
|
Schodzenie się dzieci: Zabawy samodzielne odpowiadające zainteresowaniom dzieci, różnorodne formy aktywności w kącikach, zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry i układanki stolikowe. Zabawy integrujące grupę. Praca indywidualna z dzieckiem lub zespołem dzieci o charakterze obserwacyjnym, wyrównawczo-stymulującym. Zabawy i ćwiczenia rozwijające m.in. percepcję wzrokową, wrażliwość słuchową, mowę i myślenie, grafomotorykę. Zabawy rytmiczne, ze śpiewem. Czynności organizacyjne przygotowujące do zajęć, stymulujące nastawienie dzieci na realizację zadań edukacyjnych. |
8:00- 8:30 |
Zabawa ruchowa (dzieci młodsze) Ćwiczenia poranne (5,6-latki) Przygotowanie do śniadania. Czynności porządkowe, czynności higieniczne i samoobsługowe w łazience. |
8:30- 9:00 |
Śniadanie |
Część II- główna 9:00- 10:00
|
Zajęcia dydaktyczne kierowane z całą grupą zgodnie z tematyką w oparciu o podstawę programową oraz program wychowania przedszkolnego. Zintegrowana działalność edukacyjna: aktywność językowa, matematyczna, społeczno-przyrodnicza, muzyczna, ruchowo-zdrowotna, plastyczno- techniczna. Zabawy z językiem obcym nowożytnym. Zabawy rytmiczne. Zabawa ruchowa. II zajęcia dydaktyczne (dzieci 5-6 letnie) Swobodna zabawa dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela Czynności porządkowe, higieniczne, samoobsługowe |
10:00- 10:15 10:15- 10:30 |
Przekąska owocowo- warzywna. Czynności samoobsługowe przed wyjściem. |
10:30- 11:15 |
Pobyt na świeżym powietrzu: spacery, wycieczki, gry i zabawy na placu przedszkolnym, zabawy tropiące inspirowane przez dzieci lub przy niewielkim udziale nauczyciela, obserwacja środowisk przyrodniczych i społecznych bliższych i dalszych. Przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych gry i zabawy w sali oparte na spontanicznej działalności dzieci. |
11:15- 11:30 |
Przygotowanie do obiadu. Czynności higieniczne i samoobsługowe. Pełnienie dyżuru, np.: nauka nakrywania stołu do obiadu. |
11:30- 12:00 |
Obiad |
Część III- popołudniowa 12:00- 14:00 (dzieci młodsze) |
Poobiedni odpoczynek. Zabiegi opiekuńcze, higieniczne, czynności samoobsługowe. Słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej, muzyki klasycznej. Relaks, wyciszenie - odpoczynek dzieci. |
12:00- 14:00 (dzieci starsze) |
Ćwiczenia relaksacyjne: bajkoterapia, muzykoterapia. Ćwiczenia i zabawy utrwalające wiadomości z zajęć edukacyjnych; porządkujące i poszerzające zdobytą wiedzę i umiejętności. Praca indywidualna wspierająca rozwój dziecka: wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej- praca o charakterze wyrównawczo- stymulującym. Samodzielna zabawa dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela. Spacer, pobyt na świeżym powietrzu, obserwacje przyrodnicze. |
14:00- 14:15 |
Zabawa ruchowa Zabawy rytmiczne. |
14:15- 14:30 |
Przygotowanie do podwieczorku. Czynności porządkowe, higieniczne i samoobsługowe. |
14:30- 15:00 |
Podwieczorek |
15:00- 17:00
|
Kontynuacja działalności edukacyjnej: Zabawy przygotowujące do nabywania umiejętności szkolnych. Zabawy utrwalające zdobytą wiedzę, słuchanie utworów literatury dziecięcej. Zabawy dydaktyczne, integracyjne, zabawy rytmiczne, zabawy ze śpiewem, plastyczno-techniczne, gry i zabawy stolikowe. Zabawy swobodne dzieci wg własnych potrzeb rozwojowych w sali lub w ogrodzie przedszkolnym, realizacja dziecięcych pomysłów. Prace porządkowe. Rozchodzenie się dzieci. |
Programy
Programy zatwierdzone do realizacji w roku szkolnym 2024/2025:
"Drużyna marzeń"- program wychowania przedszkolnego, Jolanta Wasilewska
"Dziecięca matematyka". Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, Edyta Gruszczyk - Kolczyńska, Ewa Zielińska.
"Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu", Magdalena Appel, Joanna Zarańska, Ewa Piotrowska (wyd. MACMILLAN)
"Tak dla Jezusa"- Program nauczania religii, ks. K. Zegan, E. Kondrak., B. Nosek (wyd. JEDNOŚĆ)
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego:
pobierz: PODSTAWA PROGRAMOWA
Jadłospis
Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować Państwa dzieciom nie tylko kreatywną edukację, ale także zdrowe i smaczne posiłki. W zakładce jadłospis chcielibyśmy podzielić się z Państwem informacjami dotyczącymi naszego podejścia do żywienia, zróżnicowanego menu oraz naszego zaangażowania w zapewnienie dzieciom wartościowych posiłków, które wspierają ich rozwój i zdrowie.
Jadłospis
Nasze codzienne menu w Przedszkolu Samorządowym w Sobolewie jest starannie przygotowywane, aby zapewnić dzieciom zrównoważone i odżywcze posiłki. Priorytetem jest ich zdrowie i rozwój, dlatego oferujemy różnorodne produkty żywnościowe, które spełniają rosnące potrzeby dzieci.
Dbamy o zdrowie i dobry smak posiłków dla naszych małych podopiecznych. Dlatego też wiele wypieków serwujemy własnoręcznie przygotowanych, zapewniając świeżość i jakość. Rozumiemy również różnorodność preferencji i ewentualne ograniczenia żywieniowe, dlatego oferujemy zamienniki dla potraw mlecznych, by zapewnić równą dostępność pożywnych opcji. Dodatkowo, cukier dodawany jest tylko do niektórych napojów i dań, a jak już to robimy to sporadycznie, kierując się troską o zrównoważony wybór składników w diecie dzieci.
Wierzymy, że odpowiednia dieta przyczynia się do ogólnego dobrostanu dziecka i pomaga im rozwijać się podczas nauki i zabawy. Aktualny jadłospis dzienny wywieszony jest na tablicy po prawej stronie od wejścia.
Wyżywienie
Zapewnienie właściwego żywienia dla dzieci w wieku 3-6 lat jest kluczowe dla ich zdrowego rozwoju i dobrego samopoczucia. W Przedszkolu Samorządowym w Sobolewie zdajemy sobie sprawę, że to, co podajemy dzieciom, ma ogromne znaczenie dla ich energii, wzrostu i funkcjonowania umysłowego. Dlatego nasz plan żywieniowy został starannie skonstruowany z myślą o dostarczeniu odpowiednich składników odżywczych, które sprostają wymaganiom w tym ważnym okresie życia.
Wspierając naturalny wzrost i rozwój dzieci, oferujemy trzy pełnowartościowe posiłki w ciągu dnia: śniadanie, obiad i podwieczorek. Dzieci również otrzymują zdrową przekąskę między posiłkami. Pani Intendent dba o to, aby każdy posiłek był zbilansowany i dostarczał niezbędnych składników, takich jak białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały.
Zapewniając prawidłową kaloryczność, uwzględniamy aktywność fizyczną oraz potrzeby dziecka. Nasze menu zostało dostosowane, aby zaspokoić te wymagania i zapewnić odpowiednią ilość energii potrzebnej do pełnego uczestnictwa w codziennych zajęciach.
Wierzymy, że nasze podejście do żywienia wpływa pozytywnie na zdrowie i rozwój Państwa dzieci, a także kształtuje zdrowe nawyki żywieniowe na całe życie. Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia jak najlepszej opieki, a nasze posiłki stanowią istotny element tego zaangażowania. Informacje o obecności poszczególnych alergenów podawane będą w codziennym jadłospisie.
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy: pieprz czarny, ziołowy, czosnek granulowany, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, miód, cukier, sól. Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Przygotowany jadłospis może ulegać niewielkim modyfikacjom z uwagi na nieprzewidziane sytuacje.
JADŁOSPIS NA DANY TYDZIEŃ:
Alergeny
W grudniu 2014 r. weszło w życie ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1169/2011 Z DNIA 25 PAŹDZIERNIKA 2011 R. W SPRAWIE PRZEKAZYWANIA KONSUMENTOM INFORMACJI NA TEMAT ŻYWNOŚCI.
Główne cele rozporządzenia: - ochrona zdrowia konsumentów - zagwarantowanie konsumentom prawa do informacji dotyczących spożywanej przez nich żywności, a tym samym zapewnienie możliwości dokonywania świadomych wyborów w tym obszarze - uniemożliwienie przedsiębiorcom wprowadzania konsumentów w błąd.
Przepisy rozporządzenia ustalają zakres informacji, które muszą być obowiązkowo przekazane konsumentowi oraz przedstawiają odpowiednie wymagania odnośnie rzetelności przekazywanych informacji (zwiększona odpowiedzialność podmiotów za przekazywane informacje o środkach spożywczych). Od 13 grudnia 2014 r. obowiązują przepisy dotyczące m.in. informowania konsumentów o substancjach lub produktach powodujących alergie lub reakcje nietolerancji, czyli o potocznie zwanych „alergenach”.
Substancje lub produkty powodujące alergie lub reakcje nietolerancji
1. Zboża zawierające gluten, tj. pszenica (w tym orkisz i pszenica khorasan), żyto, jęczmień, owies lub ich odmiany hybrydowe, a także produkty pochodne, z wyjątkiem: a) syropów glukozowych na bazie pszenicy zawierających dekstrozę (1); b) maltodekstryn na bazie pszenicy (1); c) syropów glukozowych na bazie jęczmienia; d) zbóż wykorzystywanych do produkcji destylatów alkoholowych, w tym alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego;
2. Skorupiaki i produkty pochodne; 3. Jaja i produkty pochodne; 4. Ryby i produkty pochodne, z wyjątkiem: a) żelatyny rybnej stosowanej jako nośnik preparatów zawierających witaminy lub karotenoidy; b) żelatyny rybnej lub karuku stosowanych jako środki klarujące do piwa i wina; 5. Orzeszki ziemne (arachidowe) i produkty pochodne; 6. Soja i produkty pochodne, z wyjątkiem: a) całkowicie rafinowanego oleju i tłuszczu sojowego (1); b) mieszaniny naturalnych tokoferoli (E306), naturalnego D-alfa-tokoferolu, naturalnego octanu D-alfa-tokoferolu, naturalnego bursztynianu D-alfa-tokoferolu pochodzenia sojowego; c) fitosteroli i estrów fitosteroli otrzymanych z olejów roślinnych pochodzenia sojowego; d) estru stanolu roślinnego produkowanego ze steroli olejów roślinnych pochodzenia sojowego; 7. Mleko i produkty pochodne (łącznie z laktozą), z wyjątkiem: a) serwatki wykorzystywanej do produkcji destylatów alkoholowych, w tym alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego, b) laktitolu; 8. Orzechy, tj. migdały (Amygdalus communis L.), orzechy laskowe (Corylus avellana), orzechy włoskie (Juglans regia), orzechy nerkowca (Anacardium occidentale), orzeszki pekan (Carya illinoinensis (Wangenh.) K. Koch), orzechy brazylijskie (Bertholletia excelsa), pistacje/orzechy pistacjowe (Pistacia vera), orzechy makadamia lub orzechy Queensland (Macadamia ternifolia), a także produkty pochodne z wyjątkiem orzechów wykorzystywanych do produkcji destylatów alkoholowych, w tym alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego; 9. Seler i produkty pochodne; 10. Gorczyca i produkty pochodne; 11. Nasiona sezamu i produkty pochodne; 12. Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/kg lub 10 mg/litr w przeliczeniu na całkowitą zawartość SO2 dla produktów w postaci gotowej bezpośrednio do spożycia lub w postaci przygotowanej do spożycia zgodnie z instrukcjami wytwórców; 13. Łubin i produkty pochodne; 14. Mięczaki i produkty pochodne. (1) Oraz produkty pochodne, o ile obróbka, jakiej je poddano, najprawdopodobniej nie wpływa na zwiększenie alergenności, ocenionej przez właściwy organ w odniesieniu do produktu, z którego powstały.
RODO
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej zwane „RODO”) uprzejmie informuje, iż:
1. Administratorem Paostwa danych osobowych oraz dziecka jest Przedszkole Samorządowe w Sobolewie, ul. Szosa Baranowicka 94 A, 15-509 Sobolewo, tel. 507 839 702, e-mail: przedszkolesobolowo@suprasl.pl.
2. Zgodnie z art. 37 ust. 1 lit. a) RODO, administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się kontaktowad pod adresem poczty elektronicznej: iod@neasystem.pl.
3. Przedszkole Samorządowe w Sobolewie może przetwarzad dane osobowe w celu: a. rekrutacji dzieci do przedszkola w oparciu o przepisyustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (art. 6 ust. 1 lit c RODO); b. zapewnienia dziecku opieki i nauki,dokumentowania jej przebiegu, realizowania praw i obowiązków dziecka wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (art. 6 ust. 1 lit c RODO, art. 9 ust. 2 lit a RODO); c. rekrutacji i zatrudnienia pracowników w oparciu o przepisy Kodeksu Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r(art. 6 ust. 1 lit c RODO); d. zawarcia i realizacji umowy oraz kontaktu związanego z realizacją umowy, na podstawie (art. 6 ust. 1 lit. b RODO); e. utrwalania wizerunku na podstawie odrębnie udzielonej zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO); f. w celu prowadzenia i wymiany korespondencji tradycyjnej i elektronicznej (art. 6 ust. 1 lit. f RODO); g. zapewnienia bezpieczeostwa mienia i osób przebywających na terenie przedszkola poprzez zastosowanie monitoringu wizyjnego na podstawieart. 108a ustawy Prawo oświatowe(art. 6 ust. 1 lit c RODO). Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych w ramach monitoringu wizyjnego sązamieszczone przy wejściu do budynku.
4. Odbiorcami danych osobowych, w zależności od celu przetwarzania, mogą byd: a. organy władzy publicznej i podmioty uprawnione do tego na podstawie przepisów prawa; b. uprawnione podmioty które w ramach powierzenia przetwarzania danych przetwarzajądane osobowe na rzecz Przedszkola (są to min. dostawcy usług informatycznych; obsługaprawna); c. banki, dostawcy usług pocztowych i kurierskich.
5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wyżej określonych celów oraz przez okres wynikający z przepisów prawa.
6. Osobom, których dane dotyczą przysługujeprawodo dostępu do danych osobowych i otrzymaniakopii danych osobowych podlegającychprzetwarzaniu; sprostowania nieprawidłowych danych na podstawie art.16 RODO; żądaniausunięcia danych (prawo do bycia zapomnianym) w przypadku wystąpienia okolicznościprzewidzianych w art. 17 RODO; żądania ograniczenia przetwarzania danych w przypadkachwskazanych w art. 18 RODO; wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych wprzypadkach w skazanych w art. 21 RODO; przenoszenia dostarczonych danych,przetwarzanych w sposób zautomatyzowany.
7. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
8. Podanie danych osobowych może byd wymogiem ustawowym lub umownym. W zakresie przetwarzania wizerunku w oparciu o zgodę jest podanie danych jest dobrowolne.
9. Dane osobowe nie będą przekazywane do paostw trzecich i organizacji międzynarodowych.
10. Dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.
Dokumenty do pobrania
Druki i formularze
- Deklaracja o kontynuowaniu wych. przedszkolnego 2024
- Uchwała Rady Miejskiej dotycząca kryteriów rekrutacji
- Upoważnienienie do odbioru dziecka z przedszkola
- Wniosek-o-przyjecie-do-przedszkola SOBOLEWO
- Wola-przyjecia-dziecka-2023-24 Sobolewo
- Regulamin-dyżur-wakacyjny-2023-2024
- załaczniki do regulaminu
- karta-zgloszenia-dziecka-lipiec-2023-24